U današnje vrijeme bitan aspekt traženja posla postale su i društvene mreže. Osobni branding je za mnoge poslove postao dio profesionalnih aktivnosti i stručnosti. Tako se od konzultanta očekuje da imaju široku mrežu poslovnih kontakata, promidžbeni stručnjaci trebaju imati veliki broj kontakata sa članovima medija i blogerima, a specijalisti za digitalni marketing trebaju redovito objavljivati viralne postove. Traženje posla za mnoga zanimanja postalo je nerazdvojivo od društvenih mreža, jer radnici moraju stvoriti svoj profesionalni brand.
No, društvene mreže često su i nehotice dio osobnog brandinga jer danas mnogi poslodavci provjeravaju kandidate za bilo kakav posao na društvenim mrežama kako bi provjerili kakvi su oni kao osobe. Nerijetko se događa da se zbog neprikladnog sadržaja na društvenim mrežama traženje posla mnogim kandidatima pretvori u nemogući zadatak.
Društvene mreže trebate učiniti saveznikom pri traženju posla, a ne neprijateljem.
Potraži posao na temelju svog radnog iskustva već danas!
Kada traženje posla traži osobni branding?
Kao što je već spomenuto, od nekih zanimanja očekuje se da su imaju već izgrađenu mrežu društvenih kontakata na društvenim medijima, osobito LinkedInu. Teško je da netko može reći da je profesionalnac u ljudskim resursima ako na LinkedInu ima jako mali broj kontakata. Uostalom, LinkedIn je upravo zamišljen za profesionalno umrežavanje.
Zanimanja u kojima se očekuje da zaposlenici imaju aktivne i razvijene profile na društvenim mrežana su ljudski resursi, promidžbeni stručnjaci, konzultanti, specijalisti za profesionalni razvoj, medijski radnici i razni menadžeri.
Što je sve gleda na društvenim mrežama kod traženja posla?
Osim veličine i broja kontakata na društvenim mrežama koje su bitne za ranija spomenuta zanimanja, poslodavci kod kandidata koji traže posao gledaju mnogo različitih stvari, nastojeći steći cjelokupni dojam o osobi.
Jedna od bitnih stvari koje su svakako plus kod svakog radnika su informacije, odnosno objave o aktivnostima radnika. One podrazumijevaju stjecanje i završavanje dodatnih poslovnih kompetencija i vještina, sudjelovanje u konferencijama i okruglim stolovima, raspravljanje o vijestima u industriji, te dijeljenje službenih objava poslodavca.
Katkad su poslodavcima kod traženja posla zbog uključivanja u poslovnu kulturu bitne i stvari koje govore o kandidatima van poslovnog života poput informacija o volontiranju, sudjelovanju u humanitarnim aktivnostima, sportskim aktivnostima ili hobijima. U prethodnim tekstovima na našem blogu već smo spomenuli da je dobro isticati svaki hobi koji je aktivne prirode poput kuhanja ili učenja jezika umjesto onih koji su pasivni poput gledanja televizije. Potencijalni poslodavac koji vidi da je netko vrlo aktivan u svojem profesionalnom i privatnom životu steći će bolji dojam o kandidatu jer će očekivati da će istu energiju unijeti na radnom mjestu.
Što odbija poslodavce na društvenim mrežama kod traženja posla?
Stvari koje treba izbjegavati u svojim objavama na društvenim mrežama su osjetljive teme poput raspravljanja o politici, rodnim ulogama, seksualnim aktivnostima, vjeri ili novcu. Također, nekim poslodavcima može biti loši znak ako su među objavama kandidata samo priče o odmorima jer mogu opravdano ili neopravdano zaključiti da osoba razmišlja samo kako će se odmarati.
Naravno, stvari koje će odmah odbiti poslodavca su vulgarne ili politički nekorektne objave ili interesi radikalne ili marginalne prirode. Ako nekoga primjerice zanima okultizam, bolje je da taj interes javno ne dijeli. Potrebno je pripaziti da se na društvenim mrežama ne vide objave o razuzdanim izlascima ili nekontroliranom konzumiranju alkohola. Zbog toga je potrebno jasno razmišljati o vidljivosti svojih objava i što rađe pripada u privatnu komunikaciju s osobama od povjerenja, a što mogu vidjeti i osobe koje ih ne poznaju.
Dijeljenje neprovjerenih informacija također može odbiti poslodavce jer će u kandidata uočiti manjak kritičkog mišljenja ili nehaj za istinu. Neprovjerene informacije mogu biti teorije zavjera, ali i dijeljenje glasina o institucijama, drugim osobama ili nasjedanje na viralne objave. Potrebno je pripaziti što se dijeli sa drugima jer drugi obraćaju pozornost na to čemu osoba vjeruje.
Osim sadržaja objava, važan je i ton objava. Ako netko u objavama stalno izražava samo svoje nezadovoljstvo bilo sitnicama bilo društvenom situaciiom, rado javno kritizira druge i tuži se na rad institucija, političara i drugih, poslodavac može zaključiti da se radi o osobi niske emocionalne inteligencije. Nitko ne želi raditi sa potencijalno svadljivom osobi koja ne radi dobro s drugima i ne brine što drugi misle o njoj.
Pogotovo alarmantan znak za poslodavce su stvari poput kritiziranja svojeg sadašnjeg ili bivšeg poslodavca, huškački komentari kod društvenih ili političkih tema ili bezobrazni komentari kao odgovori na tuđe komentare pod vlastitim objavama.
Poslodavci gledaju i prirodu objava, odnosno da li su one originalne ili samo dijeljenje tuđih objava. Ako netko želi biti uključen u raspravu o vijestima u industriji nije dovoljno samo dijeliti tuđe misli već je potrebno i dodati svoja razmišljanja i perspektivu. Kod potencijalnih kandidata je važno da se vidi da su strastveni o svojoj industriji i da imaju jasne stavove o ključnim pitanjima.
Za kraj, treba imati i na umu da za većinu zanimanja (osim onih primjerice u marketingu) nisu dobre previše česte objave na društvenim mrežama. Netko tko ima 10 i više objava dnevno, pogotovo u radno vrijeme, očito nije posvećen radu.
Odupiranje javnom mišljenju
U mnogih ljudi, pogotovo mlađih, postoji stav da kod traženja posla ne žele prilagođavati svoju prisutnost na društvenim mrežama . Oni vjeruju da ih poslodavac treba cijeniti kao cjelovitu osobu kakvom jesu. Mnogi profesionalci u ljudskim resursima uistinu će se usredotočiti samo na nečije profesionalne kompetencije. No, problem je što oni nisu osobe koje donose konačne odluke.
Menadžeri često dublje razmišljaju o kandidatima i potencijalnim rizicima. Primjerice u jednom slučaju menadžer je odbio razgovarati sa kvalificiranim kandidatom koji je na društvenim mrežama jako često objavljivao fotografije bavljenja borilačkim sportovima. Njegovo razmišljanje je bilo da je previše vjerojatno da će takav kandidat patiti od ozbiljnih ozljeda te da je takav rizik neprihvatljiv prilikom rada na ključnim projektima. Tako se i razmjerno normalne aktivnosti mogu pokazati nezgodnim minosom kod traženja posla.
Drugi oblik odupiranja javnom mišljenju je izostanak prisutnosti na društvenim mrežama. Takvi kandidati ili nemaju uopće profile na društvenim mrežama ili su oni visokog stupnja privatnosti. Kod profesionalnih društvenih mreža kao što je LinkedIn privatnost je protivna logici platforme. Ovakav pristup ovisi o zanimanju. U mnogih radnih mjesta poslodavac će prihvatiti da radnik odvaja profesionalni i privatni život, ako ne i prepoznati to kao znak zrelosti i profesionalnosti. No, kod određenih zanimanja takav pristup može biti potpuni promašaj. Ako netko želi raditi s ljudima, a pogotovo njima upravljati, mora postati javna osoba.
Traženje posla: popis stvari kod kojih treba paziti na svojim društvenim profilima
Zaključno, treba paziti na:
- ime profila i podataka za kontakt na društvenim mrežama. Mnogima previde da je na njihovim društvenim mrežama moguće uočiti emailove koji sadrže nepristojne i neprofesionalne riječi, ili vode na profile na drugim mrežama koji su slobodnije ili vulgarnije prirode.
- treba izbjegavati psovke, bezobrazne komentare i seksualno sugestivne objave
- kod fotografija treba paziti da provokativne fotografije nisu javno dostupne. Nitko ne želi da prva slika njih koju njihov potencijalni poslodavac vidi je sa bocom alkohola.
- kod sadržaja treba izbjegavati provokativne ili osjetljive teme. Ključ kod toga je razmisliti o tome da li neka objava može uvrijediti drugu osobu. Lijepo je biti promišljen o društvenim i političkim temama, ali time je moguće odbiti značajan dio poslodavaca.
- aktivnost na društvenim mrežama ne smije biti nikakva, ali pogotovo ne smije biti pretjerana. Od kandidata se očekuje da rade svoj posao, a ne provode svoje vrijeme na društvenim mrežama.
- ako nešto treba biti vidljivo iz objava onda su to pristojnost i zainteresiranost
Traženje posla kod mnogih zanimanja još uvijek ne zahtijeva pretjerano promišljanje o svojem profilu na društvenim mrežama. Ovaj trend se sve više mijenja i sve više poslodavaca, pogotovo na bolje plaćenim poslovima, želi upoznati kandidate kao osobe radi pripadanja u poslovnu kulturu. Stručnjaci predviđaju da će u budućnosti većina radnih mjesta zahtjevati osobno profesionalno brandiranje.