Kako se zaposliti pitanje je koje muči većinu potencijalnih zaposlenika. Potrebno je napisati dobro motivacijsko pismo i imati pregledan i jasan životopis.
No, postoje i kvalitete kod kandidata koje poslodavci vole pročitati kada vide primjer životopisa ili prepoznati kod pitanja na razgovoru za posao. U nastavku donosimo pregled 7 kvaliteta koje bi svaki kandidat trebao nastojati istaknuti.
Tvoje kvalitete može prepoznati i naš AI matching sustav!
Kako se zaposliti: znatiželja je važna
Znatiželja je važna jer poslodavcu pokazuje da je kandidat voljan samostalno učiti i razvijati se što su vrlo tražene osobine na današnjem tržištu rada.
Kako demonstrirati znatiželju? Jedan način je pokazati to preko životopisa. U njemu je moguće istaknuti učenje novih vještina, završavanje tečajeva ili hobije poput učenja jezika ili čitanja knjiga.
Drugi način je pokazati to na razgovoru za posao postavljanjem pitanja. Već smo pisali o tome kakva pitanja treba postavljati na razgovoru za posao, no znatiželja se može pokazati pitanjima o povijesti poduzeća, organizacijskoj kulturi, te osobito budućim planovima.
Konačno, kao što smo već spomenuli u vodiču za pripremu za razgovor za posao, vrlo je dobro istražiti industriju u kojoj se poduzeće nalazi da bi se sugovornicima mogao pokazati što iskreniji interes za radom.
Pokazivanje spremnosti na učenje
Spremnost na učenje vrlo je bliska znatiželji. No, poslodavce kod ove karakteristike ne zanima da li kandidat uči samostalno, već da li je spreman učiti ono što je potrebno za posao i napredovanje. Znatiželjnu osobu mogu zanimati stvari koje nisu nužno vezane uz uspješnost na poslu.
Spremnost za učenje najbolje je pokazati tijekom razgovora za posao tako da se pripreme odgovori na pitanja o izazovima s kojima se kandidat suočio i što je naučio iz njih. Također je dobro u životopisu navesti da je završeno dodatno osposobljavanje za određeno radno mjesto.
Kako se zaposliti: pozitivne osobe dobiti će prednost
Vjerojatno je svima poznat stereotip da se tipični zaposlenici samo tuže na probleme na poslu ili druge kolege te ništa ne poduzimaju. Zbog toga se upravo ističu osobe koje zrače pozitivnim emocijama.
Pozitivnost je teško pokazati kroz životopis, ali se brzo uoči na razgovoru za posao. Potrebno je biti nasmijan, duhovit ako je prikladno, biti optimistična pogleda na mogućnosti rasta i razvoja te isticati druželjubivost.
Poslodavcima su takve osobe važne ne samo zato što je lako raditi s njima već jer se vjerojatno vrlo dobro suočavaju s neočekivanim situacijama i stresom na radnom mjestu.
Kako se zaposliti: pouzdanu osobu svatko cijeni
Pouzdanost je jedna od mekih vještina koja se gotovo uvijek spominje u oglasima za posao. Ona je zapravo jedna od najvećih pokazatelja profesionalnosti.
Pouzdanost je moguće pokazati u životopisu kroz radna iskustva koja pokazuju promaknuća i odgovornost. No, nisu svi mogli preuzeti odgovornost jednostavno zato što na prethodnim radnim mjestima nije bilo mogućnosti napredovati.
Pouzdanost na razgovoru za posao najbolje je pokazati kroz izbjegavanje nekoliko pogreški. Kao prvo, važno je nipošto ne zakasniti. Potrebno je uraniti (ali ne previše). Također, potrebno se pripremiti za razgovor i ponijeti sve što poslodavac zatraži od kandidata. To mogu biti preporuke prethodnih poslodavaca, osobni dokumenti za identifikaciju ili dokumenti o obrazovanju.
Kandidat ne smije pokazati da nije poduzeo osnovne pripreme za selekciju. Pouzdanost je teško dokazati, ali ju je zato moguće vrlo brzo opovrgnuti.
Otvorenost kao ključ toga kako se zaposliti
Često kandidati u životopisu ili na razgovoru za posao nastoje skriti potencijalne nezgodne probleme. Primjeri toga su prikrivanje rupa u karijeri i razloga za njih ili izbjegavanje odgovora o tome zašto su prestali raditi za nekog od prethodnih poslodavaca.
U načelu, poslodavac će biti sumnjičav prema kandidatu za kojeg sumnja da nešto krije i vjerojatno će pretpostaviti da se radi o puno gorem razlogu nego što jest. Zato je najbolje da kandidati budu otvoreni o mogućim slabostima i time pokažu da se nemaju čega sramiti i što je mnogo važnije, da to više nisu problemi.
Primjerice, ako je netko bio izvan radnog tržišta nekoliko godina jer je morao skrbiti za člana obitelji onda je to potpuno prihvatljivo objašnjenje za poslodavca. Također, ako je prethodni radni odnos prekinut zbog loših uvjeta onda je potrebno to reći na taktičan način – poslodavac se nije držao dogovorenih uvjeta ili nije rješavao otvorene probleme. U detalje nije potrebno ulaziti.
Time će kandidat pružiti potencijalnom poslodavcu istinit odgovor, a da time ujedno izbjegne crnjenje bivšeg poslodavca što govori u prilog integritetu kandidata.
Kako se ne zaposliti: zanemarivanje skromnosti
Kandidatima je važno prilikom traženja posla istaknuti njihova postiguća i njihove kvalitete. No, problem je što je prilikom toga moguće slučajno ispasti umišljen ili teškim za rad s drugim osobama. Pretjerano isticanje riječi “ja” može dovesti do dva pogubna zaključka.
Prvi je da poslodavac može zaključiti da kandidat pretjeruje ili prisvaja tuđe zasluge. Ništa nije gore od situacije u kojoj se ne vjeruje radnoj povijesti kandidata.
Drugi pogubni zaključak je da kandidat ne zna raditi kao dio tima. Ovo se događa češće nego što ljudi misle jer ljudi pišu o svojim postignućima pa ispadne da su sve radili sami. Ovo je vrlo lako ispraviti i treba jednostavno isticati stvari poput rada u timu koji je uspješno završio neki zadatak.
Na razgovoru za posao skromnost se može pokazati time tako da kandidat pokaže zahvalnost prethodnom poslodavcu što mu je pružio priliku ili da prizna postojanje neke situacije u kojoj se nije odmah snašao i trebao je pomoć drugih.
Ambicijom do zapošljavanja
Većina vodiča preporučuje da kandidati pokažu svoju ambicioznost. To se ponajprije odnosi na pokazivanje želje za napredovanjem, ali ne na taj način da kandidat kaže da želi brzo do privilegija upravljačkih pozicija.
Kada poslodavci traže ambicioznog zaposlenika ne traže nekoga tko će im se brzo pridružiti u menadžmentu nego nekoga tko će se uspješno hvatati ukoštac s projektima i spremno dočekivati nove izazove.
Ambiciju je najbolje oprezno pokazati na razgovoru za posao. Dobro je kada kandidati kažu da žele svoju karijeru dugoročno razvijati kod poslodavca pri čemu je važno da znaju argumentirati zašto (podsjećamo, zato je važno istražiti poslodavca).
Prijašnju ambicioznost najbolje je pokazati navođenjem primjera projekata za kojih su premašena početna očekivanja ili promjena koje je kandidat uveo da bi povećao uspješnost.
Naravno, treba imati na umu prethodnu temu o skromnosti i pripaziti da kandidat ne preuveličava ulogu. Stoga je najbolje držati se pokazatelja koji se mogu jasno kvantificirati. Oni su primjerice nadilaženje prodajnih ciljeva za 20% ili završavanje projekta dva tjedna prije ciljanog roka.
Samouvjerenost
Poslodavci ne vole zaposlenike koji su nesigurni. Takve radnike treba često nadzirati, usmjeravati i ohrabrivati. Vođenje njih može oduzeti vrijeme koje bi korisnije bilo utrošeno na važnije stvari.
Zato je dobro da se kandidati istaknu na razgovoru za posao svojom samouvjerenosti. Naravno, treba pripaziti da ne ispadnu umišljeni u svoju vrijednost, već ponosni i sigurni u svoje vještine i svoja postignuća.
Ovo je dobro postići odgovarajućim govorom tijela i stavom. Već je spomenuta pozitivnost i otvorenost, a treba pripaziti da je tijelo otvoreno prema sugovorniku i da se izbjegnu nervozni tikovi. Sugovornika je potrebno gledati u oči (ako kandidat nije siguran koliko je prikladno gledati u oči, neka gleda u točku na nosu između očiju sugovornika).
Drugi čimbenik kojim se pokazuje samouvjerenost je jasno argumentiranje svojih vještina i kvaliteta navođenjem uspješno provedenih projekata i postignuća. Treba biti ponosan na postignuto, a ne na samog sebe.
Zaključak
Postoji vrlo mnogo vodiča koji navode poslodavcima poželjne kvalitete. Lako naići na one koji navode 10, 15 i 20 kvaliteta jednostavno zato jer svatko želi osobu sa što više pozitivnih osobina, pa ih je lako nabrajati.
No, nije realistično očekivati da je za selekcijskog procesa moguće demonstrirati 20 pozitivnih kvaliteta. Zato se kandidatima preporučuje da demonstriraju kvalitete koje će većina poslodavaca rado prepoznati: znatiželju, spremnost za učenje, pozitivnost, pouzdanost, skromnost, otvorenost, ambiciju i samouvjerenost. Nije niti nužno pokazati sve nabrojane kvalitete, već samo dio njih.
Najbolja preporuka kandidatima je promisle o svakoj od tih osobina i povežu je s istinitim događajima i postignućima iz svoje karijere ili obrazovanja. U suprotnom, pretjerivanje i neiskrenost nauditi će njihovom dojmu nego što će potencijalno dobiti.
Osim tvojih kvaliteta, naša AI-matching tehnologija prepoznaje i najbolji posao za tebe!
Autor: Goran Mihelčić